Nieuws Alle nieuws

Zwartepietendiscussie duurt voort

De supermarktketen AH heeft dit jaar hetzelfde beleid als in 2015 rond de heibele zwartepietendiscussie. De Zwart Piet en Sinterklaas artikelen zijn inmiddels alweer in de winkel te vinden. Er zijn producten bij die helemaal geen afbeelding hebben met een Zwarte Piet, maar ook producten met een Piet in verschillende vormen. Piet blijft in elk geval ook dit jaar weer gewoon zwart bij Albert Heijn.

Jumbo weert Zwarte Piet en Sinterklaas op huismerk

Zwarte Piet, Regenboog Piet, Stroopwafel Piet, Roetveeg Piet of helemaal geen Piet. Supermarktketen Jumbo had er wat moeite mee blijkbaar en speelt op veilig. De keten liet weten dat er op het huismerk geen Zwarte Piet of Sinterklaas komt te staan. Wel zal het op bijvoorbeeld chocoladeletters en pepernoot verpakkingen plaatjes van blije kinderen tonen, of bijvoorbeeld van een gevulde schoen.

Protestacties voorstanders Zwarte Piet

Of Jumbo hier goed aan doet valt nog te betwijfelen, De christelijke conservatieve stichting Civitas Christiana is bijvoorbeeld als protest een ansichtkaarten actie gestart waarvan inmiddels al 15.000 ansichtkaarten naar Jumbo gestuurd zijn. Veel mensen zijn boos dat Sinterklaas en Zwarte Piet van het huismerk geschrapt worden.

Terug naar de essentie van het Sinterklaasfeest

Andere supermarktketens en winkels hebben het voorbeeld van Jumbo niet gevolgd. Jumbo zelf geeft aan dat ze terug willen naar de essentie van het Sinterklaasfeest: “Het heerlijke avondje wordt gesymboliseerd door blije kinderen omringd door allerlei Sinterklaas-symbolen, zoals de mijter van Sint, de pet van Piet, schoencadeautjes en diverse lekkernijen. De huidige generatie volwassenen denkt graag terug aan de heerlijke avondjes uit hun jeugd. Jumbo wil de kinderen van nu graag eenzelfde beleving bieden.”

Sluit venster